Superdesigneren Philippe Starck ankom i privat jetfly til Domotex for at præsentere sit nye design i tæppefliser til den danske producent Fletco Tæpper A/S. Et bevis på, at gulvbranchen tager kampen op mod krise og recession med kreative midler
Domotex 2010 fylder 12 haller i Hannovers massive messecenter med bidrag fra 1.400 udstillere fra 80 lande. Verdens største messe for gulvmaterialer præsenterer således et hav af nyheder og produkter inden for tæpper, trægulve, vinyl, linoleum, kork, gummi og tilbehør, hvoraf kun en del har kommerciel interesse for det danske marked. Eriksen Randers A/S, Gulvbranchens Grossist, ledte med tættekam efter deciderede nyskabelser, men fandt en serie nye sisaltæpper fra den belgiske producent Tasibel.
- Den er blødere og mere gedigen og raffineret i sin struktur i forhold til traditionelle sisalprodukter. Den tror vi på, siger salgschef Leif Busk, som med 45 års erfaring i branchen oplever sin sidste Domotex.
Everfloor A/S, ligeledes grossist, bevarer gnisten ikke mindst via Solidfloor, kreativ hollandsk producent af trægulve.
- I en tid, hvor alt bliver lavet af maskiner, er det et fantastisk salgsargument at kunne præsentere Solidfloors håndbearbejdede overflader, inddelt i serier efter, hvilket temperament og smag, kunden har. Bløde og bearbejdede eller rå med fremstående knaster og altid lige en tand mere raffinerede, end det, konkurrenterne kan byde på, siger direktør Allan Thomsen, Everfloor A/S.
En række danske producenter bruger Domotex til at lancere sine nyheder på verdensmarkedet. Det gælder Trip Trap Woodcare A/S, som byder på nye miljøvenlige olier og primere til alle former for trægulve.
- Og det er et helt igennem dansk produkt, forsikrer salgschef Birgitte Rossen, Trip Trap Woodcare.